dijous, 15 de gener del 2009

L'ordinador com a tutor

Preguntar-se sí l'ordenador pot esdevenir la feina d'un tutor és una metàfora que causa molta polèmica. Sí fem referència en aquest fet en un model d'escola tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza tot el procès d'aprenentatge fet per l'estudiant.
Antigament, als anys 50, els ordenadors s'anomenaven "màquines d'ensenyar" i podien instruir en l'alumne fins a fer-se càrrec de tota l'activitat docent. Estaven conduits per el conductivisme.
L'interès del tutorial es troba en la capacitat que té la màquina per reproduir alguns aspectes relacionats entre el docent i l'alumne.
Hi ha però, una certa informació que denota els diferents tractes que hi ha entre l'alumne i un ordinador. El procès està basat en: iniciació (docent), resposta (alumne), avaluació (professor), o bé en: l'ordinador incia, l'alumne respon i l'ordinador avalua, a continuació, l'ordinador incia un nou cicle.

Tot aquest procès es bo a nivell individual?
Jo trobo que sí, però que moltes vegades els professors donen als ordinadors massa feina. Sobretot, quan els nens són petits va bé que tinguin certa confiança amb l'ordinador i que hi consultin algunes coses, però el que no trobo correcte es que l'ordinador substitueixi la feina del professor, en tot cas, crec que l'hauría d' ampliar o clarificar.